Jodå jag har tagit några nya steg
inte några storkliv
Men gjort något nytt tidigare oprövat praktiskt .
Bakat jordnöts smörkakor, fröknäcke gjort tsajtiki (hur det nu stavas) ,smördegsinbakad köttfärs..
vilken skillnad i smak.
Använt nya kryddor Sambal Oelek,grön curry ,
Gjort fler fågelholkar med fars skruvdragare och satt upp en del av dem .Har nu snart 11 st..det blir väl bra .
Flyttat över alla arvsdelningsmejl i ett arkivfack i datorn ..(smärtpåminnelser blev alldeles trött bara av att se rubrikerna .Då  vet jag att jag varit mycket mer uttröttad än vad jag är just nu)
***
Tagit kontakt med två vänner som jag råkade hitta i ett  kontaktforum.

Och så sångkurs & kör…det som först inte blev något alls ..
Först ingen sång och sen mycket sång på en gång nu i Påskveckan
Mycket för mej ..men nu ska jag bestämma mej för att jag bara följer med ..vi är ju en grupp och jag ska inte solosjunga.
Sjunga behöver jag men det behöver naturligtvis inte vara bäst .

Så här och
så där är det med livet!
Det vet jag väl sen tidigare!

Det har med mitt svåraste år att göra.
Som om jag nu börjar tina upp min röst från något som kan närma sej ett djupfrysningsläge.
Det jag knappt ändå förstått förrän jag börjar ta några toner och rösten känns som en kärvt lågbrummande svårstyrd nedkyld motor .Där oljan nästan frusit sej seg …till is.

Ja det är sant jag är inte bara negativ .. tycker det ändå är otroligt att jag vågat gå med ta initiativ ..inte bara lagt mej ner på köksgolvet och gråtskrikit.
Nåja det kan jag också behöva livet är väl fasiken inte lätt för nån..
det plågar mej oerhört att se bilder på samtidstragiken flyktinglidandet osv.motsägelsefulla politiska initiativ.

För att orka med själv måste jag söka mej till tröstande aktiviteter

Kl 21.04 kväll
Nu är det diskat förberett för i morgon.Körträningen..
Jag har ringt Min drömlärare*
Dröm paradox maskindelar som skulle sättas ihop .
Nu har jag läst och plockat ut nyckelord ur höstens drömmar
och det jag drömde kanske speglar just det arbetet .

Bilden jag ser:
En låda med de nya delarna till en maskin som skulle skruvas ihop …då jag tittat på drömbild efter drömbild sett dem .sorterat sen återstår att koppla /skruva/skriva ihop dem till en fungerande helhet.

Samtidigt minnesstråden till min fars liv han som bodde i/gladde sej då han kunde skapa  där i sin verkstad  .De verktyg och saker jag nu har här hemma efter honom helar och läker något av min sorg.

Också  en tidigare bild av ett nyfött barn som läggs i min famn.
Nytt liv föds som levt där inuti mej jag vänder barnet tar mej an ..
Stina min drömlärares kommentar varje gång jag går förbi det där bordet där mina färger och papper ligger framlagda ser jag …varje målning ett sätt att ta hand om  dröm och skapande den sinnliga tankekällan.
Den inre symbolskapande hjälpande helande kraften får näring .
Förhoppningsv återvinner jag själslig energi ..och fysisk

*som jag naturligtvis är rädd för att när som helst kan gå bort då hon nyss fyllt 94 år.
Skavlans ..104 åriga bloggare klagade ju att ingen vågade resa med henne ..för att de trodde hon skulle kunna falla död ner när som helst