När jag bäddar ner mej och tänker att nu ska det Äntligen bli en kväll med hyfsat tidig sängläggning för mej kommer plötsligt en insikt som ett svar på den fråga jag levt med efter senaste drömpratet. Frågan som generat mej varför jag dök in i att lyssna på opera och nödvändigt måste dela youtubelänkarna med er M och R (tänk att jag iaf inte la in dem här 😁)

Jag undrade alltså över varifrån den där plötsliga

Opera- ivrigheten dök upp .

OCH det kändes pinsamt även om det var

till M och R jag brett ut mej ..som jag annars

vågar vara så öppen med .

Först nu kopplade jag ihop det

med drömmen om den

(Björn)pälsklädde mannen

som jag håller om med min vänstra arm

framför fotografen .

Med min upplevelse mitt intresse för Opera

—omsluten i trygghet

…den coming home

Upplevelse

jag får

då jag lyssnar på ..ser hör opera musik.

Av att vara omsluten inbäddad ..bli varm i själen ,de starka känslorna som får blomma ut ,de höga och låga tonerna, de kraftfulla rösterna som sjunger ut ..med full volym .SÅ befriande

En association också till min fars kraftiga röst ,,som jag var rädd för ibland det tog länge innan jag själv vågade lära känna kraften i min egen sångröst .

Liksom där jag sitter i drömmen och känner mej vara helt inne i min egen kropp och känner hans kropp vid min vänstra sida ..Den trygga påpälsade mannen

där vid sidan av den kalla mörka hockeyrinken i en liten trygg grupp som vår lilla drömgrupp.

och hockeyrinken hockeyspelet är över ,det är en kväll efter matchen . DET där puck och fuck påpucklande tävlings spelet som jag ogillar vad hade jag där att göra .Ja men som en bild av det spel som pågår i samhället tävla vinna strida

DET..prestigespelet är över

**dessutom får Björnpälsen mej att associera till drömmen jag hade i A gruppen den skålen med blåbärssoppa och guldögonsländan som fastnar

där jag varsamt bär den genom min mormors sovrum

i det hus min morbror byggde

genom visan mors lilla OLLE –plockade blåbär som han bjöd björnen på och blev VÄN med den där

den kom lufsande”’¨¨**

att bli vän med instinkter natur intuition

min manliga sida Animus

den sidan av min far som min mor också skrämde mej bort från ..för hon ville behålla mej för sej

nånting helnar i mej när jag tänker så

dessutom kopplar jag den här drömmen till en dröm jag hade för väldigt många år sen .

Gorillan i båthuset den jag var så rädd för att berätta för St

den kändes så FAR lig  farlik

det var en mardröm jag var osäker och rädd

vart ska han fara 

jag var i fara

båthuset som fars domän 

det manliga

och nu vågar jag närma mej det där pälsdjuret 

mannen i björnpäls

sitta nära ,bredvid 

till o med hålla min arm runt ,

hålla om 

och ta foto på de ,,jag som alltid ogillat att bli fotad

 associationerna flödar fram 

jag känner sambanden även om ingen annan kanske kan följa 

min upplevelse 

guldögon sländan  

som äter bladlöss skir såsom drömmar som snabbt sköljs  bort ur minnet

om de inte tas tillvara 

men kan kännas så stadiga och klara 

om de får rätt sorts appriciation

ett medel som avklarnar personligheten

självklart händer det inte så snabbt  

och kanske inte alls om man endast ser på

nån dröm i året under sitt liv 

det måste till ett mer intensivt och tryggt

grupp sammanhang för att nå sambanden

ett uthålligt och kontinuerligt själsarbete

O Pera operera 

oooh  mine papa 

*****

ett kort intro Drömmen är en kreativ resurs, säger Montague Ullman. Det drömmande jaget ger dig gåtfulla och ibland obegripliga bilder och berättelser som säger något om ditt vakna jag, om spänningar, förväntningar och konflikter. Med sina drömgrupper har författaren skapat en metod för hur några människor tillsammans kan arbeta för att avlocka drömmen dess budskap. Den här boken ger mycket handfasta råd om hur en sådan drömgrupp ska gå tillväga för att i olika steg försöka närma sig drömmens betydelse. Montague Ullman har länge arbetat med drömmar också utanför det terapeutiska rummet. Hans metod att göra det i en liten grupp har fått många efterföljare, inte minst i Sverige. I den här boken har han samlat sina erfarenheter från ett långt yrkesliv och beskrivit sin alltmer förfinade teknik. En drömgrupp består av sex till åtta personer. Den samlas regelbundet en gång i veckan eller var fjortonde dag under en och en halv till två timmar. Man arbetar med en dröm i taget i en process som Ullman delar upp i fyra stadier eller steg. Det övergripande intresset är att drömmaren ska få förståelse för sin dröm, och när det sker är arbetet avslutat. En huvudprincip för drömgruppens arbete är respekt för drömmarens integritet och rätt att kontrollera och när som helst avbryta processen. Förutom att följa gruppens arbete genom de olika stegen ger boken anvisningar för hur man leder en grupp, för drömmarens roll och de andra gruppmedlemmarnas, praktiska råd och förslag till lösningar av de problem som kan uppstå. I några avslutande kapitel redogör Ullman för sin uppfattning om drömmens läkande kraft, om drömgruppens förhållande till terapi och om den teoretiska bakgrunden till sitt arbete med drömmar. Översättning Per Rundgren Målgrupper: Alla som intresserar sig för drömmar och funderar över deras betydelse. De som deltar i eller arbetar med drömgrupper och vill vidareutbilda sig

Om författaren Montague Ullman, MD, professor emeritus vid Albert Einstein College, är psykiater och psykoanalytiker. Han har grundat drömlaboratoriet vid Maimonides Medical Center, NY, och räknas som en av världens främsta drömforskare. Sedan början av 1970-talet har han regelbundet gästat Sverige och utbildat handledare av drömgrupper. På svenska finns tidigare tre böcker där Ullman varit antingen huvudförfattare eller redaktör: Använd dina drömmar 1981, ny något reviderad utgåva 1996, Drömtelepati 1986 och Drömmen löser problem 1989.

Drömgruppsarbete enligt Ullmans metod

Fråga om någon i gruppen har en dröm som hon/han vill dela med gruppen. De som har en dröm kommer överens om vem som skall dela sin dröm. Drömmaren berättar sin dröm, som bör vara nedskriven i förväg och deltagarna skriver ner drömmen noggrant. Klargörande frågor. Vi frågar kortfattat om fakta t.ex. ålder, utseende, relation till drömmaren, färger och bekanta platser.

Vi lånar drömmen och gör den till vår. ”Om det var min dröm…”.

Drömmaren drar sig tillbaka och lyssnar. Vad väcker drömmens bilder för känslor? Vi delar våra känslor med varandra. Vilka associationer och tankar väcker drömmen? Vilka symboler och metaforer finns i drömmen? Vad kan drömmen, i någon del eller i helhet, vilja säga mig? Vi försöker ge generöst av det som berör oss i drömmen. Det är våra egna projektioner. Drömmaren lyssnar och kan anteckna.

Drömmaren får tillbaka sin dröm. Drömmaren berättar vad hon/han tänker om sin dröm, kanske utifrån gruppens arbete, i det tempo och i den mängd hon/han vill. Vi avbryter inte drömmaren utan lyssnar och kan anteckna. Vi frågar om drömmaren vill gå vidare i drömarbetet?

Dialog med drömmaren för att hjälpa drömmaren se sammanhanget runt drömmen. Vi lämnar drömmen och frågar om dagsrester och livssituation d.v.s. känslor och tankar och aktiviteter på kvällen och dagen före drömmen, därefter dagar, veckor, månader före drömmen utan hänvisning till drömmen. Frågorna är öppna och inte ledande. Drömmaren svarar på det hon/han vill och vi kan anteckna. Vi frågar om drömmaren vill gå vidare i drömarbetet?

Drömmen återberättas för drömmaren och dialogen fortsätter nu utifrån drömmens bilder. För att hjälpa drömmaren att hitta fler broar mellan drömmens bilder och livet läser vi tillbaka drömmen i du-form, presens och lämpliga stycken och ger drömmaren tid att kommentera. Därefter kan vi ställa öppna frågor utifrån drömbilderna. Vi frågar om drömmaren vill gå vidare i drömarbetet?

Orkestrering – vi beskriver drömmens melodi. Vi försöker koppla ihop drömmens bilder med det drömmaren har sagt om sin dröm och om sin nuvarande livssituation och ger vår orkestrering till drömmaren som ett förslag. Vi gör det på en drömsekvens eller på hela drömmen och om bara vi och drömmaren vill. Drömmaren får tillfälle att kort kommentera våra förslag. Drömmaren får sista ordet och drömgruppsarbetet avslutas.

Nästa gång börjar med att drömmaren ges tillfälle att kort säga något om drömarbetet och om sådant som kanske klarnat under tiden.